Korkeasta rakennusteknisestä osaamisesta huolimatta Suomi on täynnä hometaloja. Rakentamisen haasteena ovat ilmasto, tiiviit talot ja uudet, testaamattomat rakennusmateriaalit ja -tavat sekä kiireessä tehty, huono työn jälki. Samalla kasvava joukko ihmisiä sairastuu jopa pysyvästi sisäilman epäpuhtauksien, kuten kosteusvaurioista syntyvien mikrobien ja kemikaalien takia. Sairastuneiden oikeus- ja sosiaaliturva on olematonta: kotinsa, irtaimistonsa sekä terveytensä ja työkykynsä voi menettää ja saada korvausten sijaan luulosairaan leiman. Moni sairastelee tietämättä, että syynä on huono sisäilma – ja julkinen terveydenhuolto kuormittuu turhaan.

13. helmikuuta 2011

Rakennusterveysasiantuntija: Hometalojen rakentamiselle saatava sanktiot

Asumisterveysliiton toiminnanjohtajana pitkään toiminut rakennusterveysasiantuntija Hannele Rämö kirjoitti Itä-Hämeessä 26.11.2010 rakennusalan ongelmien taustoista. Vuonna 1992 Rakennushallitus lopetettiin Rakennustuoteteollisuuden johtajan aloitteesta, mikä hajautti keskitetyn alan asiantuntemuksen ja valvonnan. Rakennuslehden mukaan 1-3 yritystä hallitsee tällä hetkellä markkinoita ja vedättää hintoja. 


Asuntohallitus lakkautettiin vuonna 1993. Sen tehtävät siirtyivät osin ympäristöministeriöön, jonka tekemä maankäyttö- ja rakennuslaki junailtiin sellaiseksi, että rakennustyön tilaaja on vastuussa työn lopputuloksesta. Rakentajaa ei haluttu sanktioida sillä perusteella, etteivät sanktiot kuitenkaan estäisi huonoa rakentamista taloudellisten intressien ollessa niin suuria alan bisneksessä. Alan lobbausta on helpottanut se, ettei asuntoministerinä ole toiminut yhtäkään rakennusalan asiantuntijaa, Rämö kirjoitti lehdessä.

Rämö viittasi Helsingin Sanomien taannoiseen uutiseen, jossa yritys oli peruskorjauksen jälkeen myynyt asunnot yksityishenkilöille. Virheitä löydettiin lähes 700. Saneerauksen tilaaja ei kuitenkaan saanut suorittaa korjauksia loppuun, joten urakoitsijoita ei saatu vastuuseen. Rakennusliikkeet eivät jää vastuuseen virheistä, jos niitä ei huomata takuuaikana. Asukkaiden oireet alkavat kuitenkin monesti vasta tämän jälkeen, joten riski kannattaa bisnesnäkökulmasta ottaa. Määräykset eivät siis muuta tilannetta niin kauan, kun niiden noudattaminen perustuu vapaaehtoisuuteen, Rämö harmittelee.

Tätä juttua kirjoittaessa sain tietää, että Rämö on ehdolla tulevissa eduskuntavaaleissa. Hyvä niin, sillä vain politiikalla näihin asioihin voidaan pohjimmiltaan vaikuttaa. Seuraava on otettu hänen Itä-Hämeen demareille muutama vuosi sitten pitämästään vaalityön avauspuheesta

Rämöllä on työnsä puolesta runsaasti kokemusta perheistä, jotka ovat yksin homeasuntotaakkojensa alla. Oikeudenkäyntiprosesseja seuraa usein valtavat kulut, ja moni perhe on pysyvän sairastumisen lisäksi hajonnut. Asuntokauppojen yhteydessä tehtävät kuntotarkastukset eivät anna läheskään aina minkäänlaista varmuutta asunnon todellisesta kunnosta.

Rämö on peräänkuuluttanut asumiselle ja rakentamiselle omaa ministeriötä, koska nykyistä lainsäädäntöä vaivaa koordinaation puute. Nykyinen tilanne aiheuttaa inhimillisiä kärsimyksiä ja tulee kalliiksi niin yhteiskunnalle kuin yksittäisille ihmisille. Rakennusalan ongelmat eivät tule Rämön mukaan todennäköisesti korjaantumaan muutoin, kuin saattamalla törkeät rakennusvirheet rangaistaviksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti